Start Dialog Debatt Inkludering genom fotboll
5 januari 2018 | Socialdemokraterna Varberg

Inkludering genom fotboll

Idrott skapar förutsättningar för ökad folkhälsa, stärkt gemenskap och inkludering. Socialdemokraterna vill stärka barn och ungas möjligheter att delta i det svenska samhället.

På lördag den 6 januari mellan kl 09.00 – 15.00 genomförs en fotbollscup för integration i Brearedshallen. Cupen är öppen för både nyanlända och svenska ungdomar. Målet är att skapa nya vänskapsband och att inkludera fler. Efter cupen, mellan kl 15.00 – 17.30 är det fest för integration för alla som vill vara med.

En av initiativtagarna till arrangemanget är Jebran Shamal som har ett starkt engegemang för integration. Jebran är även medlem i SSU och genomförde bl.a. det alternativa julfirandet på ungdomsgården i Träslövsläge, tillsammans med Anton Karlsson, ordförande i SSU Varberg under julafton.

Vi hoppas att initiativet kommer att skapa en större gemenskap inom såväl civilsamhället som i det svenska samhället.

Initiativtagarna vill nu gärna bjuda in er alla till cupen och den efterföljande festen. Häng gärna på om ni har möjlighet.