Start Dialog Debatt Öka tryggheten för äldre
29 maj 2018 |

Öka tryggheten för äldre

”Jag är inte dum i huvudet och har inte slutat tänka själv”. Det är inte jag som säger detta utan min kära pappa som vid 91 års ålder drabbades av en stroke. Från en dag till en annan går han ifrån att vara en fullständigt självständig person till att bli beroende av sin omgivning för att få en fungerande vardag. Viljan finns att bli frisk igen (körkortet hägrar), men det är en lång väg dit. Plötsligt finns det många nya personer kring honom med olika professioner som var och en skall göra sitt bästa för honom. Problemet är att han hör dåligt och dessutom talar de ett språk som han inte förstår. Inte för att det inte är svenska, utan för att de använder en terminologi som är helt obekant för honom. Personalen har ett pressat schema och vill ha snabba beslut och hinner inte vänta ut att pappa skall förstå vad de vill. Då är det enklare att vända sig till anhöriga som förstår vad det handlar om och som vill underlätta för personalen. Då blir pappa sur. Med all rätt. Och då vill han ingenting längre. Inte för att inte behovet finns, men för att de inte har tid att vänta tills han förstår.

Det pratas så mycket som SIP (samordnad individuell plan), genomförendeplaner mm, men det pappa behöver är en fast person som berättar och förklarar för honom om vilka möjligheter och rättigheter han har och personal som har tillräckligt med tid för att genomföra planerade insatser.

Min pappa är inte ensam, många äldre och deras anhöriga har liknande upplevelser. De med hemtjänst möter dessutom många olika ansikten vilket skapar otrygghet och påverkar omsorgen.

Vi socialdemokrater föreslår en fast omsorgskontakt för alla äldre som har hemtjänst, inte bara i Varberg utan i hela landet. En person som har tid att sätta den äldres behov och omsorg I fokus. Det skapar bättre kvalitet och större trygghet för både äldre och anhöriga som vet vem man ska kontakta. Samordningen med andra vårdinstanser blir enklare. Om vi vinner valet lokalt och nationellt kan vi tillsammans öka tryggheten för allas föräldrar.