Start Dialog Debatt Ska kulturvärden förloras till förmån för dyra bostadsrätter?
17 oktober 2017 | Linda Berggren

Ska kulturvärden förloras till förmån för dyra bostadsrätter?

Hur vill vi se Varberg utvecklas framåt? Vilken typ av stad vill vi bo och verka i?
I den rivningshysteri som råder i Varberg för att i snabb takt försöka bygga bort bostadsbristen riskerar viktiga kulturvärden gå förlorade. Allt större byggen ges klartecken och stadens småskalighet håller på att ändra karaktär till stora massiva byggen som tar upp hela kvarter. Risken är att vi håller på att riva och bygga bort det som gör Varberg attraktivt att besöka och leva i.
På senaste kultur- och fritidsnämnden godkände borgarna två detaljplaner som inte alls är anpassade till den omkringliggande kulturmiljön och vi socialdemokrater menar att detaljplanerna borde arbetas om i höjd och skala för att bättre harmoniera med omgivningen, vilket Hallands Nyheter lyfter i sin artikel.
Inte nog med detta, de fastigheter som rivs är ofta billigare hyresrätter som får ge plats åt dyra bostadsrätter, vilket riskerar att skapa en bostadssegregation vi aldrig sett maken till tidigare.

Linda Berggren, vice ordförande Kultur- och fritidsnämnden
PS/ Läs gärna mer om våra förslag om att införa en kommunantikvarie och att Varbergs kommun ska göra en kulturmiljöinventering och ett bevarandeprogram.