Start Dialog Debatt Skattepengar ska inte bidra till lönedumpning
26 oktober 2017 | Lise-Lotte Bensköld Olsson

Skattepengar ska inte bidra till lönedumpning

Oseriösa företag dumpar löner och riskerar att konkurrera ut företag som vill vara med och ta ansvar. Att Region Halland i veckan beslutade sig för att ställa sig bakom en ny inköpspolicy som främjar kollektivavtalsliknande villkor och sund konkurrens är en vinst för både Halland, Varberg och Sverige.

Offentlig verksamhet upphandlar varor och tjänster för över 600 miljarder per år. Det är mycket pengar. När vi socialdemokrater 2014 lade fram ett förslag till regionfullmäktige om att ställa hårdare krav på de företag man upphandlar hänvisade den borgerliga majoriteten istället till den nya inköpspolicyn som skulle tas fram.

Det borde vara självklart att välfärden inte bidrar till att anställds utnyttjas och att skattepengar missbrukas.

Det har tagit tid, men nu, tre år efter att förslaget lämnades in är en ny policy på plats. I policyns riktlinjer står det tydligt att kollektivavtalsliknande villkor ska råda och det öppnas upp för ett samarbete med skatteverket.

Vi kan inte acceptera att gemensamma skattepengar går till svartjobb och lönedumpning.

Lise-Lotte Bensköld Olsson, regionråd (S)