Start Dialog Debatt Sommarhälsning från Lise-Lotte och Jana
2 juli 2018 | Jana Nilsson

Sommarhälsning från Lise-Lotte och Jana

Sommaren är här och som vi har längtat efter den. Den kom tidigt i år och det gjorde ingenting för vi kommer ha mycket att stå i när vi närmar oss augusti. Det är skönt att kunna bocka av allt som skulle vara gjort och känna att vi är faktisk klara med mycket av förarbetet inför höstens val och valrörelse.

Politiken, våra politiska företrädare, strategin och målsättningen, tre viktiga pusselbitar för att vara tydliga när vi möter väljarna i valrörelsen. Vilka är vi och vad vill vi och hur då tänker vi? Rätt självklara frågor som vi såklart gärna svarar på.

Ett tryggare Varberg

Våra politiska framtidskontrakt/handlingsprogram för kommande fyra år är beslutade, inriktningen är tydlig: Vi sätter välfärden före stora skattesänkningar. Våra prioriterade områden är också tydligt utpekade:

• Mer personal i äldreomsorgen
  • Fler hyresrätter med rimliga hyror
  • Mindre barngrupper i förskolan och på fritids

På regional nivå är prioriteringarna:

• Vi vill satsa på personal och kompetens inom hälso- och sjukvården
  • Vi vill öka tillgängligheten i vården
  • Vi vill verka för ökad psykisk hälsa

På hemsidan kan ni läsa mer om hela handlingsprogrammen som såklart innehåller så mycket mer.

Våra politiska företrädare

Våra politiska företrädare ska spegla samhället och representera hela kommunen. Så har det blivit tycker vi. Det är en härlig mix av äldre, yngre, personer med utländsk härkomst och människor som bor på landsbygd osv.

På vår hemsida kan du se alla som kandiderar, kanske finns där någon som du känner eller känner igen? Vi har företrädare från hela kommunen så det finns säkert en politiker i närheten där du bor. Ta chansen och prata lite med dem när ni träffas nästa gång.

Öppen och trygg demokrati

Vårt yttersta mål och strategi är att vi ska fortsätta leva i en öppen och trygg demokrati där alla människors lika värde ska vara ledstjärnan. Valet i höst kommer bli en rysare, det finns mörka krafter som vill något annat. De som vill ställa grupper mot varandra, den farligaste utveckling som ett samhälle kan gå emot.

I valrörelsen och ända in i kaklet till klockan slagit 20.00 på valdagens kväll den 9 september ska vi arbeta för en fortsatt socialdemokratisk ledd regering i landet och såklart maktskifte i region och kommun. För ett rödare Varberg, Halland och Sverige.

Ha nu en riktigt underbar, härlig och skön sommar!

Lise-Lotte och Jana