Start Dialog Debatt Trygghet i ny tid
16 april 2018 | Socialdemokraterna Varberg

Trygghet i ny tid

Vi vill utveckla välfärden i Varberg. Varberg har stora utmaningar inför de satsningar som krävs de närmaste åren. Vi Socialdemokrater är beredda att leda detta arbete. Vårt mål är att alla som bor i Varberg skall kunna leva ett bra liv, känna frihet och framtidstro.

I veckan antog vi vårt framtidskontrakt för nästa mandatperiod. Framtidskontraktet är vårt löfte till varbergarna. Vi går till val på en politik som skapar trygghet i en ny tid.

Våra tre främsta prioriteringar handlar om att bygga bort bostadsbristen, höja kvaliteten i äldreomsorgen och minska barngrupperna i förskolor och fritidshem.

Möjligheternas Varberg

Fler bostäder och då framförallt hyresrätter, måste byggas för att minska de långa bostadsköerna. Stora investeringar i förskolor, skolor, idrottsanläggningar, kultur och infrastruktur måste genomföras om vi skall klara framtidens behov.

Vi måste satsa mer på skola, vård och omsorg. Idag är barngrupperna i förskolan och på fritids för stora och den tid som avsätts till våra äldre som är i behov av omsorg räcker inte till.

Det kommer att krävas stora ekonomiska resurser till kommunen för att våra investeringsbehov inte skall slå mot verksamheter som vård, skola och omsorg i framtiden. Stora behov av mer personal finns framförallt inom äldreomsorg och förskola/fritids. Därför föreslår vi Socialdemokrater en skatteökning som motsvarar 125 kr för den som tjänar 25 000 kr per månad.

Detta i stark kontrast mot de borgerliga partierna i Varberg som har tydliga målsättningar att prioritera låga skatter framför att tillgodose våra gemensamma behov.

Den svenska modellen ska utvecklas – inte avvecklas

Mycket arbete och stora satsningar kommer att krävas under de närmaste åren för att klara våra tuffa utmaningar och vi Socialdemokrater är beredda att leda detta arbete. Vårt mål är att alla som bor i Varberg skall kunna leva ett bra liv, känna frihet och framtidstro.

Under de kommande veckorna kommer vi att presentera vårt framtidskontrakt. Håll utkik och läs mer om hur vi tillsammans utvecklar den svenska modellen. Berätta för oss vad du tycker.