Start Dialog Debatt Yngre med funktionsvariationer har rätt till stöd
28 september 2017 | Turid Ravlo Svensson

Yngre med funktionsvariationer har rätt till stöd

70 + och fullt frisk. Då har du rätt till trygghetsboende med en värd eller värdinna som hjälper dig vid behov, men stuprörstänkande och klassificering sätter stopp för yngre personer med lite diffusa funktionsvariationer att få det stöd man behöver för att leva och bo som alla andra.

Typiskt nog så väljer HN att illustrera nätversionen om vår motion om trygghetsboende, med en person i rullstol. Så enkelt är det inte och vi har en grupp människor som inte får gehör för sina behov för att det inte ”syns” att de har lite extra behov av stöd. Att vara ”mambo” upp i hög vuxen ålder är inte bra för varken mamma eller den det berör och en dag är det slut. Vad händer då?

Nu är det hög tid att vi vågar sätta ner foten och tillåta att människor som har lite större behov än andra, har rätt till ett fullvärdigt liv med eget boende, eget arbete och ett eget liv utan att bli klassificerade av en tjänsteman som tillhörande grupp 1,2 eller 3 enligt lagen om LSS.

Vad tycker du?

Vill du veta mer, läs hela vårt förslag om trygghetsboende som komplement till LSS, eller dela med dig av dina idéer för hur vi tillsammans kan skapa ett mer jämikt samhälle.