Start Dialog Debatt Flera varbergare vill ha tågtunnel
28 september 2017

Flera varbergare vill ha tågtunnel

Svar på Östra Spårets insändare i Hallands Nyheter 27/9.

Ni hävdar att Falkenberg fått utmärkelser tack vare sin placering av dubbelspåret, men det ni hänvisar till är felaktigt och utelämnar relevant fakta. Rätt är att Falkenberg blev årets tillväxtkommun 2012, men Varberg fick samma utmärkelse redan 2010. Helt fel är att Falkenberg blev Årets stadskärna 2017. Denna utmärkelse gick till Västervik. Varberg fick däremot utmärkelsen 2016. Falkenberg har hittills aldrig fått den.

Det som också utlämnades är att Varberg fått utmärkelsen Årets landsbygdskommun fyra år i rad, senast 2017.

Motiveringen till Varberg fått dessa utmärkelser är bl.a. vår starka tillväxt, att vi har en starkt levande stadskärna och att vi upplevs som en väldigt bra kommun att bo i. Att vi har stationen i centrum är ett av skälen till att vi är så starka inom dessa områden och det kommer att förstärkas när dubbelspåret byggs i tunnel med stationen fortsatt placerad i centrum.

Det finns två fel till i insändaren från Östra spåret. Falkenberg har inte fått utmärkelsen Årets digitaliseringskommun 2017 – ännu. Men då Falkenberg är en av de nominerade kommunerna så hoppas jag att de får utmärkelsen när den lämnas ut i mitten av november. Sedan kan man ju i och för sig undra vad just detta har med dubbelspårets placering att göra.

Det är helt fel att säga att varbergarna inte vill ha någon tunnel. Det finns givetvis de varbergare som inte vill ha tunnel, men det finns också väldigt många som är tydliga i att det är viktigt att vi behåller stationen i en central placering.

Slutligen så vill jag säga att denna fråga absolut inte är någon ”ickefråga”, även om förslaget från Trafikverket var väntat. Tvärtom så är det en av de viktigaste och största frågorna för Varberg utveckling in i framtiden som tagits, både historiskt och i nutid. Det är dessutom en oerhört viktig fråga för hela Halland. Därför skrev vi tre socialdemokrater vår insändare i HN.

Jana Nilsson (S)

Jana Nilsson