Start Dialog Debatt Hallänningarna borde kunna förvänta sig mer
15 februari 2018

Hallänningarna borde kunna förvänta sig mer

Svar på Halmstad och Varberg behöver närakuter i Hallands Nyheter 2 februari.

Den borgerliga majoriteten har misslyckats med tillgängligheten i närsjukvården i Varberg och deras lösning är närakuter, hur tänkte de nu?

Problemet är svårigheter att ge invånarna den vård de har rätt att förvänta sig och har behov av. Nuvarande borgerliga, politiska ledning i Region Halland har misslyckats att attrahera och rekrytera läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal i den omfattning som krävs för att klara av att ge invånarna i Halland en god och nära vård. Ofta anges usel arbetsmiljö, brist på påverkansmöjligheter och dålig lön som anledningar till att tänkbara medarbetare väljer bort Region Halland. Detta påverkar inte bara invånarnas tillgång till vård, utan även de medarbetare som idag gör ett fantastiskt jobb men som har en tuff arbetssituation.

Vi socialdemokrater har under flera år försökt att på olika sätt arbeta för en mer tillgänglig vård. Bland annat genom att prioritera personalfrågorna för att regionen ska bli en mer attraktiv arbetsgivare och därmed också skapa förutsättningar för en ökad tillgänglighet. Det handlar om att stärka vårdcentralerna och den nära vården. Istället vill majoriteten starta nya, dyra inrättningar när det varken finns pengar för finansiering, lokaler att befinna sig i eller personal att rekrytera.

Trots åratal med rejäla underskott i regionens sjukvård så fortsätter majoriteten att öka kostnaderna. De borde ta det ekonomiska läget på allvar och försöka göra något åt situationen. Istället drar de på sig spenderarbyxorna och sätter sprätt på ännu mer pengar som inte finns.

Invånarna i Halland borde kunna förvänta sig mer!

Lise-Lotte Bensköld Olsson (S), regionråd
Jonas Strand (S), vice ordf. Hallands sjukhus