Start Dialog Debatt Klyftan mellan land och stad ska slutas
15 april 2018

Klyftan mellan land och stad ska slutas

Under lång tid har landsbygderna i Sverige försummats av tidigare regeringar, oavsett partifärg.

När den här regeringen tillträdde la vi om politiken. Vi vill utveckla den svenska modellen och öka tryggheten i hela landet. Klyftan mellan land och stad ska slutas.

Regeringen har målmedvetet drivit en politik för att förbättra villkoren att bo, leva, arbeta och driva företag i hela Sverige. Några exempel är mångmiljardsatsningarna på bredband, på service på landsbygden, på ökad statlig närvaro, på lärcentra, på livsmedelsstrategin och på lanthandlar.

Men mycket finns kvar att göra. Nu är det dags för nästa steg i kursomläggningen för landsbygden – landsbygdspropositionen. Med den förankrar vi nu en sammanhållen politik för Sveriges landsbygder med riksdagen. Det innebär att framtida regeringar inte kan återgå till att ignorera landsbygden.

Med landsbygdspropositionen går regeringen vidare med merparten av landsbygdskommitténs förslag. Vissa förslag har redan förverkligats och andra kommer regeringen fatta beslut om under våren. För de förslag som kostar pengar har regeringen avsatt 1,5 miljarder 2019 och 2020, därefter 400 miljoner kronor årligen.

Några exempel på satsningar kopplade till landsbygdspropositionen som regeringen vill göra är:

• Förbättrad digitalisering hos företag på landsbygden.
  • Förbättrad möjlighet till finansiering för landsbygdsföretag.
  • Innovation. Ofta är det svårt för företag på landsbygden som har längre till marknader och att få hjälp med att utveckla sina idéer och ta del av ny kunskap. Det vill regeringen ändra på.
  • Kompetensförsörjning. Ett stort problem som vi oppositionsråd ser i våra kommuner och som landsbygdsministern möter i hela landet är hur svårt företag har att få tag på rätt utbildad personal. Här vill regeringen både öka möjligheterna till distansutbildning och se över frågan om avskrivning av studielån.

Vi kommer inte lösa detta på en mandatperiod, inte på två, kanske inte ens på tre, det kommer att ta tid. Men vi har lagt om kursen och vi är definitivt inte färdiga, men riktningen är tydlig; nu ska klyftan mellan olika delar av landet slutas. Det är viktigt för ett land som håller ihop.

Sven-Erik Bucht (S) landsbygdsminister
Per Svensson (S) oppositionsråd Falkenberg