Start Dialog Debatt S vill investera i bostäder och kreativa näringar
2 november 2017

S vill investera i bostäder och kreativa näringar

Svar på insändare från Sven Andersson HN 171030

Nej Sven Andersson, vi Socialdemokrater har inte för avsikt att höja skatten för att restaurera kvarteret Renen. Tvärtom, vi vill bygga ett fint Gerlachs Hallar, ett kreativt centrum där företag som jobbar med utveckling, framtid och innovativa idéer kan få en plats att jobba med likasinnade på. En kreativ miljö där känslan och historien skapar många nya spännande arbetsplatser för framtidens Varberg. För detta vill vi bevara och restaurera en drygt 6 000 m2 stor kulturbyggnad mitt i centrala Varberg, nära det nya resecentret, vilket motsvarar ytan för 40 stycken villor på 150 m2.

För de 60 miljonerna som restaureringen beräknas till, får vi ett vackert tak i sågtandsform och bevarade fina murar. Vi får också, golv, väggar, el och värme i grundutförande.

Tillsammans med området som nu saneras och området väster om byggnaden kan detta bli ett mycket fint projekt där de kreativa verksamheterna i den restaurerade byggnaden kan samsas med nya bostäder. Tillsammans finansierar detta större delen av investeringen och blir samtidigt ett viktigt tillskott för ett framtida kreativt Varberg.

Ni moderater i spetsen för den borgerliga alliansen, MP och SD, vill däremot lägga drygt 10 miljoner kronor på att riva den byggnad som är det sista som finns kvar av den industrihistoria som är så starkt förknippad med Varberg och med Hugo Gerlachs. För dessa 10 miljoner skapar ni inget annat än en grushög. Man ni har ju möjlighet att ändra inriktning på fullmäktiges möte den 14 november.

Jana Nilsson
Kommunalråd