Start Dialog Debatt Våra skattepengar ska gå till välfärden, inte till vinstjakt
27 mars 2018

Våra skattepengar ska gå till välfärden, inte till vinstjakt

Den 21 mars publicerades en insändare där man undrade vad problemet med vinster i välfärden är. Sverige är idag unikt bland jämförbara länder i att tillåta vinstutdelning för privata ägare till skolor som bekostas av skattepengar. Vinstjakten riskerar att försämra välfärdens kvalitet. Felaktiga drivkrafter kan leda till glädjebetyg för att locka till sig elever, lägre lärartäthet, lägre löner eller konkurser när lönsamheten försämras eller allt för mycket pengar lämnat verksamheten.

Vinster i välfärden leder också till lägre bemanning i äldreomsorgen, och till otryggare anställningar för personalen. Vi Socialdemokrater vill nu stoppa den här utvecklingen och istället se till att pengarna går till rätt sak – vårt gemensamma samhällsbygge.

Därför lanserar vi socialdemokrater det största trygghetsprogrammet i modern tid. Sverige ska bli tryggare – med en bättre välfärd och hårdare tag mot brottsligheten. Sverige är starkare när vi håller ihop.

Våra gemensamma skattepengar ska gå till att göra skolan, sjukvården och omsorgen bättre. Välfärden är till för våra barn, elever och brukare – inte för ett fåtal ägare. Därför lägger den socialdemokratiskt ledda regeringen nu i dagarna fram ett förslag om vinstbegränsning i svensk välfärd.

När välfärden inte levererar för att resurserna används till fel ändamål, går tilliten till samhällsbygget förlorad. Då slits samhället isär och den svenska modellen är hotad. Vi Socialdemokrater vill säkra att våra gemensamma skattepengar går till det som de är avsedda för – inte till vinstjakt.

Per Svensson (S), Oppositionsråd, Falkenberg
Jana Nilsson (S), Oppositionsråd, Varberg