Start Dialog Debatt Jeanette Qvist till partikongressen
21 juni 2021 | Socialdemokraterna Varberg

Jeanette Qvist till partikongressen

Ombudsvalet till partikongressen avslutades i helgen och Jeanette Qvist röstades fram som ombud för Socialdemokraterna i Varbergs kommun. Ersättare är Robin Svensson.

Vi passade på att ställa några snabba frågor till Jeanette som är glad och hedrad över förtroendet.

• Varför är partikongressen viktig?
    - Kongressen samlar alla partiets tankar och idéer mejslar ut den bästa socialdemokratiska politiken för ett bättre samhälle - för alla. Kongressen kommer att lägga grunden för vårt valmanifest som vi kommer att gå till val på 2022.

• Vad är ditt starkaste minne från tidigare kongresser?
    - Den goa gemenskapen och den enade kraften att utveckla och förändra samhället till mer jämlikt och jämställt samhälle.

• Vad ser du mest fram emot på denna partikongress?
    - Att partiet får samlas och hämta kraft tillsammans för att kunna och forma den politiska inriktningen efter över ett år med pandemi som synliggjort brister och utmaningar i samhället, tex inom vård och omsorg.

• Vilken/vilka frågor är viktigast/brinner du för?
    - Jag brinner för ett jämlikt och jämställt samhälle. Fokuset i vår politik måste minskar de klyftor som finns idag. Hur vi säkerställer en trygg vård och omsorg i hela landet är en oerhört viktig del i detta. Jag hoppas också att kongressen tar tydliga kliv för att ge alla barn och unga rätt till en bra förskola, skola och likvärdiga förutsättningar i livet. Frågor om en rättvis arbetsmarknad som både ger trygghet och livslångt lärande är också mycket viktigt för att samhället ska hålla ihop.

• Vilka frågor tror du kommer skapa störst debatt?
    - Eftersom jag inte vet vilka motioner som lämnats in så blir det bara en gissning, men frågor som om hur får vi en bättre offentlig välfärd som finns i hela landet, tror jag kommer debatteras. Även arbetsmarknadspolitik med en bättre a-kassa, arbetsförmedlingens framtid, klimatomställning och fler bostäder till rimliga hyror. Tror även att ett mer rättvist och jämlikt skattesystem kommer debatteras livligt.

Partikongressen äger rum i början av november i Göteborg. Då samlas Socialdemokrater från hela Sverige för att diskutera gemensamma lösningar för ett tryggare samhälle och ett starkare Sverige.