Start Dialog Debatt Jeanette Qvist vald som nytt kommunalråd
1 november 2021 | Socialdemokraterna Varberg

Jeanette Qvist vald som nytt kommunalråd

Ett enigt medlemsmöte valde ikväll Jeanette Qvist som sitt nya kommunalråd för Varbergs kommun och Socialdemokraternas kandidat till kommunstyrelsens ordförande i nästa års valrörelse.

Tidigare i höst meddelade Jana Nilsson att han lämnar sitt uppdrag som kommunalråd vid årsskiftet. Sedan dess har Socialdemokraterna i Varbergs kommun jobbat internt med valberedningen och tagit in nomineringar till nytt kommunalråd.

Nomineringarna från S-föreningarna var enhälliga, man ville se Jeanette Qvist som nytt kommunalråd och nu har medlemsmötet ställt sig bakom detta.

- Vi är glada och stolta över att ha valt en så kunnig och erfaren politiker som nu ska företräda oss och jobba för en kommun som håller ihop, säger Lise-Lotte Bensköld Olsson, ordförande i valberedningen.

Jeanette Qvist är 52 år och har under mandatperioden varit ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott. Ett uppdrag hon hade även 2003-2010 först som ersättare men sedan som ledamot, i Kommunstyrelsen har hon haft uppdrag sedan 2003. Hon är i dag vice ordförande i Personalutskottet och i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden samt tidigare vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden. Hon har suttit i Varbergs kommunfullmäktige sedan 1998. Hon är för närvarande tjänstledig från sitt arbete där hon som beteendevetare jobbat med omställning och arbetslivsinriktad rehabilitering.

- Jag är stolt över att ha blivit vald av mina partikamrater och hoppas att vi även får kommuninvånarnas förtroende att leda Varbergs kommun mot en mer hållbar och jämlik framtid, säger Jeanette Qvist. Om vi ska vara en kommun som håller ihop behövs ett nytt politiskt styre som prioriterar investeringar i välfärd och bostäder.

Jeanette Qvist tillträder sin post som kommunalråd i opposition och 2e vice ordförande i kommunstyrelsen den 1 januari 2022.