Start Dialog Debatt Pinsamt att inte ta ansvar för beslut
27 augusti 2021

Pinsamt att inte ta ansvar för beslut

Under de senaste veckorna har det varit en het debatt i Varberg om äldreomsorgen. Det har handlat om Apelvikshöjd och om hur illa en del äldre personerhanterats i kommunen.

För oss Socialdemokrater har frågan om äldreomsorgen varit starkt prioriterad under många år. Vi har varnat för de konsekvenser allianspartiernas budget får. Vi har varit mycket tydliga med att det inte håller att spara iverksamheten och vägra tillföra de pengar som krävs. Vi har sedan lång tid lagt egna budgetförslag med betydligt mer pengar till äldreomsorgen.

När nu borgerliga företrädare försöker komma undan ansvaret för det som händer är det ärligt talat oansvarigt. När socialnämndens ordförande säger att ”det finns anställda som inte borde jobba inom äldreomsorgen” och när Centerpartiets företrädare i nämnden påstår att hon inte står bakom stängningen av köket på Apelvikshöjds blir jag riktigt arg.

Problemet är såklart att det saknas pengar. I Falkenberg lägger man 30 procent mer per kommuninnevånare på sin omsorg och riket ligger i snitt 20 procent över Varberg. Samtidigt ökar kostnaderna för vår äldreomsorg kraftigt de närmaste åren.

Det är Erland Linjer (M), Anna-Karin Gustafsson (C), Morgan Börjesson (KD) och Lena Persson (L) och deras partikamrater i fullmäktige som har röstat igenom en budget som ligger långt under det andra kommuner i Sverige lägger på omsorg för våra äldre. Det är ärligt talat pinsamt att ni inte kan ta ansvar och stå upp för de förslag ni beslutar om i fullmäktige. Om vi i Varberg inte ser till att det blir mer pengar så kommer både budgeten, personalen och våra äldre att krascha.

Socialdemokrater kommer att fortsätta ta ansvar. Vi kommer att stå upp för våra äldre och för vår personal. Vi kommer även i fortsättningen kräva att äldreomsorgen i Varberg får de pengar de måste ha för att våra äldre skall få en bra omsorg och personalenrimliga arbetsvillkor.

Jana Nilsson (S)

Socialdemokraterna Varberg