Nu är den nya järnvägstunneln under Varberg invigd och tågen som rullar genom Halland slipper trängas som förr. Vad notan slutligen landade på för avstängningarna vet vi först framåt höstkanten. Ganska lagom till att priset på kollektivtrafiken höjs.
Säkert är dock att de 10 miljoner kronor som Hallandsalliansen tillsammans med Sverigedemokraterna vill krama ur de halländska resenärerna inte i närheten täcker de 38 miljoner kronor som man i början av året trodde att avstängningen skulle kosta. Inte ens helårseffekten på 24 miljoner räcker till.
I Hallandspostens ledare 10 juni gav Mattias Karlsson prisexempel på en resa tur och retur mellan Halmstad och Varberg efter prishöjningen. En tågresa kommer kosta 300 kronor medan bensinen i bilen kostar 130 kronor för samma resa. Har man med sig gott sällskap på resan blir visserligen inte tågbiljetterna dubbelt så dyra tillsammans, men å andra sidan kan man dela på priset för bensinen.
Att göra det dubbelt så dyrt att ta tåget framför bilen när man ska resa ensam i Halland är varken hållbart eller lockar till fler resor med kollektivtrafiken. Därför gick vi Socialdemokrater emot Hallandsalliansen och Sverigedemokraterna när förslaget om prishöjning från augusti röstades igenom.
Kostnaden för avstängningen är en engångskostnad, men prishöjningen av biljetterna kommer att hänga med år efter år för att ge mer klirr i kassan hos den alliansstyrda Hallandstrafiken. Idag är det ungefär 15% som åker kollektivt. Det tycker vi är alldeles för få.
Vårt förslag är att Region Halland gemensamt tar kostnaden för avstängningen. Att regionen under kommande år satsar mer pengar på utökad trafik och bättre utbud utan att höja priset för resenären. Tvärtom behövs det billigare biljetter och andra prismodeller som gör resandet mer förmånligt.
Vi Socialdemokrater vill se en ny riktning för Region Halland. Ett Halland som väljer en kollektivtrafikvänlig väg. En väg där vi gemensamt ser till att öka attraktiviteten för kollektivtrafiken i hela Halland med fler bussar, fler tåg och billigare resor. Det är inte bara ett hållbart tänk, det är Socialdemokratisk politik i praktiken.
Socialdemokraterna i Kollektivtrafiknämnden,
Christoffer Johansson (S)
Suada Avdic (S)
Jeanet Kjöller (S)