Hösten 2027 planerar Varbergsalliansen för en spetsutbildning på Peder Skrivares gymnasieskola. Detta trots att lokalerna är fulla och elever köar för att få komma in. Per-Anders Selven (24:7) skriver i sin insändare att Socialdemokraterna röstade ner förslaget om att pausa spetsutbildningen, detta är mycket riktigt.
Tanken var god men det är helt enkelt inte möjligt att pausa en utbildning som inte startat. Cirka två veckor före 24:7 förslag fick Varbergs kommun besked från Skolverket att PS får starta spetsutbildningen från läsåret 2027/2028. En utbildning med riksintag där det inte ens är säkert att det är elever från Varbergs kommun som kommer att gå. Pengar vi hellre lagt på en AST (Autismspektrumtillstånd) – utbildning för dem som har svårt både att komma in på ett program och att klara sin gymnasieexamen. Något som görs på andra gymnasieskolor och gjort stor skillnad för de elever som fått chansen. I vårt budgetförslag förra hösten fanns en satsning på AST-programmet med men inte spetsutbildningen. Vi står alltså fast vid ett nej till Varbergsallianens elitsatsning.
Peter Stoltz (S), vice ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden