Debatt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Ge varbergarna möjlighet att skjuta upp betalningar av kommunens fakturor

Det elstöd som den moderatledda regeringen med stöd från Sverigedemokraterna lovade i valrörelsen är ännu inte på plats. Löftet om att ge Sveriges hushåll stöd inför vintern har inte hållits. Nationellt har Socialdemokraterna därför krävt en el- och gasräkningsakut. Också detta säger Ulf Kristerssons regering nej till.

Därför tog Socialdemokraterna i Varbergs kommun idag initiativ för att stötta de invånare och företagare som drabbats hårt av höga elräkningar i väntan på det utlovade elstödet. Något det Moderatledda styret i Varbergs kommun sa nej till.

Vårt förslag var att:

• Kommunen skyndsamt ordnar och informerar invånare och företagare om möjligheten att kunna söka om tillfälligt anstånd till 31 mars 2023 för att betala fakturor från Varbergs kommun.
  • Om elstödet från regeringen försenas ytterligare ska anstånd kunna förlängas och då även gälla fakturor från Varbergs kommun med senare förfallodatum.

Socialdemokraternas i Varberg tar de höga priserna och de konsekvenser den får för invånare och företagare på allvar. Redan idag är det många pensionärer, barnfamiljer och ensamstående som står inför valet att antingen köpa mat eller betala elräkningarna. Vi ser också att de höga elkostnaderna pressar våra företagare och att antalet konkurser ökar.

Socialdemokraterna vill därför att kommunen skyndsamt ser till att ordna så att det ges möjlighet för företag och invånare att kunna skjuta upp betalningen för fakturor från Varbergs kommun och att kunna ansöka om så kallat tillfälligt anstånd. Vår tanke är att det ska kunna gälla de flesta typer av fakturor från Varbergs kommun som t ex för vård- och omsorgsavgifter, barnomsorgsavgifter och fakturor för tillsyn med flera. Anstånd ska kunna sökas för fakturor med förfallodatum i januari och februari. Anstånd ska kunna ges till och med 31 mars 2023 då förväntat elstöd ska ha betalats ut. Om stödet försenas ytterligare ska anstånd kunna förlängas och då även gälla fakturor med senare förfallodatum.

Dela på facebook
Dela på twitter