Det verkar som att Filip Zackrisson (L) missar den verkliga skiljelinjen när han resonerar kring Socialdemokraternas engagemang kring det stora underskottet hos Hallandstrafiken och det ökade biljettpriset som Liberalerna drev igenom i Driftnämnd Kollektivtrafik före sommaren. En prisökning som spär på ett redan minskat resande med kollektivtrafiken i Halland.
Vi delar uppfattningen om att kostnaden för avstängningen i första hand borde tagits av staten, men i andra hand belastat regionen i stället för Hallandstrafiken. Skälet till det är just den goda ekonomiska ställning som Halland har. En ekonomi som Liberalerna har byggt upp genom att pressa verksamheterna med effektiviseringskrav, snåla budgetar och flera år av generösa statsbidrag från de S-ledda regeringarna.
Kollektivtrafiken är ett av de viktigaste verktygen för hållbar utveckling och regional tillväxt. Den är nyckeln till att lösa många av våra utmaningar i regionen. Den breddar och utökar möjligheten för hallänningen att leva i sitt hörn av Halland, samtidigt som man kan arbeta eller studera i närheten, grannkommunen eller grannregionen. För att kollektivtrafiken ska kunna växa och utvecklas krävs billiga resor för resenären och mer pengar till satsningar i infrastruktur och trafik från regionen och staten.
I Hallandsalliansens budget saknas politiska satsningar på kollektivtrafik. Det är en budget som sparar nästan 12 miljoner kronor på kollektivtrafiken i effektiviseringskrav för 2026.
Samtidigt ger de sig själva möjligheten att öka priset med ytterligare 3,3 procent under året om pengarna inte räcker till. Det blir ännu en krona för enkelbiljetten som de halländska resenärerna riskerar att få betala.
Socialdemokraterna vill att årets underskott hanteras av regionen gemensamt. Det vill vi på grund av att det behövs mer pengar, inte mindre, för att fortsätta bygga ut kollektivtrafiken enligt den plan som finns. Dessa satsningar finns med i förslaget på budget för 2026 som vi lade fram för regionfullmäktige i juni.
Socialdemokraterna vill att fler ska välja kollektivtrafiken. Det gör vi inte med dyrare biljetter. Det gör vi med smarta lösningar och mer resurser för ett bättre utbud som hallänningen behöver. Bland annat med fler tåg längs våra järnvägar och bättre bussutbud där det är möjligt.
Politik handlar om att vilja och att våga prioritera. Filip visar tydligt på skillnaden mellan en socialdemokratisk och en liberal kollektivtrafikpolitik. Att gasa innebär att ge mer, inte att dra ner.
Det visar att det behövs en ny riktning för Halland. År 2026 bestämmer hallänningarna vilken utveckling de vill se!
Per Persson (S), regionstyrelsen
Christoffer Johansson (S), 2:e vice ordförande, Driftnämnd Kollektivtrafik